Jeigu mokytojais taptų dirbtinis intelektas

Kviečiame skaityti septintąjį konkurso darbą! Šis darbas varžosi mokinių kategorijoje.
Daugiau apie šį mokslo populiarinimo konkursą skaitykite ČIA.

Fausta Aušrinė Normantaitė

Iliustracija sukurta su Midjourney AI

Dirbtinio intelekto (DI) technologijos sparčiai žengia į priekį ir vis labiau keičia mūsų kasdienybę. DI įsiskverbė į įvairias sritis – nuo medicinos iki transporto, nuo aplinkos apsaugos iki statybų pramonės. Viena iš galimų ateities vizijų – DI, užimantis tokias svarbias darbo vietas kaip mokytojas. Tad šiandien noriu aptarti, ar DI gali būti efektyvus mokytojas ir kokie galimi tokios ateities privalumai bei iššūkiai.

Mokytojų trūkumas ir DI potencialas

Šiuolaikinėse mokyklose vis dažniau susiduriama su mokytojų trūkumu. Vyresni mokytojai išeina į pensiją, o jauni žmonės nebenori rinktis šios profesijos. Šioje situacijoje DI gali pasirodyti kaip perspektyvus sprendimas, galintis užpildyti šią spragą.

DI švietime: Dabartinė situacija

Jau dabar mokiniai naudojasi DI technologijomis, tokiomis kaip „ChatGPT“, atlikdami namų darbus. „ChatGPT“ yra DI technologija, gebanti atsakyti į vartotojo tekstines užklausas ir bendrauti. Vis dėlto, kai mokiniai pasitelkia DI atliekant užduotis, nebepateikia jų pačių nuomonės ir patirties, kas apsunkina mokinių žinių ir supratimo vertinimą.

DI kaip mokytojas: Privalumai

  1. Personalizuotas mokymasis: DI gali pritaikyti mokymo programas pagal individualius mokinių poreikius ir gebėjimus.
  2. Nuolatinis prieinamumas: Mokymasis gali vykti nepriklausomai nuo laiko ir vietos, bet kuriuo paros metu.
  3. Darbo krūvio sumažinimas: DI gali padėti mokytojams vertinti mokinių darbus, atlikti administracines užduotis ir teikti grįžtamąjį ryšį, taip sumažinant mokytojų darbo krūvį.
  4. Didesnė įtrauktis ir motyvacija: Interaktyvūs mokymosi metodai, kuriuos gali pasiūlyti DI, gali padidinti mokinių susidomėjimą ir įtraukimą į mokymosi procesą.

DI kaip mokytojas: Iššūkiai ir trūkumai

  1. Emocinio intelekto trūkumas: DI negali pilnai suprasti ir reaguoti į mokinių emocinius poreikius.
  2. Asmeninio ryšio trūkumas: Vaikams gali trūkti motyvacijos dėl to, kad DI neturi empatijos ir asmeninio ryšio, kurį gali sukurti tik tikras mokytojas.
  3. Kūrybiškumo ribotumas: DI gali turėti ribotą gebėjimą kūrybiškai spręsti problemas ir prisitaikyti prie nenumatytų situacijų.
  4. Žinių ir patirties ribotumas: DI gali nepajėgti atsakyti į visus klausimus arba suteikti išsamių paaiškinimų.
Iliustracija sukurta su Midjourney AI

DI ir realus mokytojas: Geriausias derinys

DI gali būti puikus pagalbininkas mokytojui. Jis gali organizuoti mokymo medžiagą, pateikti papildomą informaciją, individualizuoti mokymąsi pritaikydamas užduotis ir medžiagą prie kiekvieno mokinio gebėjimų bei poreikių. Analizuodamas mokinių pažangą, DI gali padėti mokytojams suprasti, kuriems mokiniams reikia papildomo dėmesio.

Praktiniai pavyzdžiai

Kinijoje kai kurios mokyklos jau išbandė DI kaip mokytojo pagalbininką. Naudojamos dirbtinio intelekto kameros ir smegenų bangų sekimo įrenginiai, kurie fiksuoja mokinių susikaupimą ir mokymosi tendencijas. Jie yra tvirtinami prie mokinių galvų pamokų metu. Tokie stebėjimo įrankiai seka kiekvieną mokinį, daro statistikas apie jo susikaupimą, temos supratimą, netgi tokius dalykus, kaip žiovulys arba kiek kartų mokinys tikrina telefoną pamokų metu.  Šie duomenys siunčiami į mokytojo kompiuterį, padedant geriau suprasti mokinių mokymosi procesą ir pritaikyti mokymo metodus.

Iliustracija sukurta su Midjourney AI

Ateities vizija

Nors kol kas nėra pavyzdžių, kad DI visiškai pakeistų mokytojus, jo intensyvus naudojimas mokyklose rodo, kad DI gali tapti neatsiejama mokymosi dalimi. Vis dėlto, DI greičiausiai užims pagalbininko vaidmenį, padėdamas mokytojams ir mokiniams, tačiau nepakeis tikrojo mokytojo, kuris sukuria asmeninį ryšį su mokiniais ir motyvuoja juos.

Išvados

DI technologijos turi didžiulį potencialą papildyti mokymosi procesą, tačiau tikrasis mokytojas išlieka nepakeičiamas dėl savo gebėjimo užmegzti emocinį ryšį, kūrybiškai spręsti problemas ir prisitaikyti prie unikalių situacijų. DI gali būti vertingas pagalbininkas, tačiau siekiant pilnavertės mokymosi patirties, būtina išlaikyti ir žmogiškąjį faktorių.

DI technologijos yra įspūdingos ir jau dabar dalyvauja kiekvieno mūsų gyvenime. Klausimas lieka – kiek toli DI dar gali nueiti ir kaip tai pakeis mūsų švietimo sistemas?


https://www.vilniuscoding.lt/kokiose-srityse-dirbtinis-intelektas-bus-naudojamas-artimiausiu-
metu/

https://www.kaunosic.lt/dirbtinis-intelektas-ir-svietimas-ar-gali-sios-dvi-sritys-tapti-galinga-
kombinacija/

https://www.youtube.com/watch?v=JMLsHI8aV0g

https://www.sciencefriday.com/articles/ai-education/

https://www.forbes.com/advisor/education/it-and-tech/artificial-intelligence-in-school/